Ha az esküvőszervező egy napját akarjuk nyomon követni, akkor adja magát, hogy a nagy napon tartsunk vele. Ugyanakkor, nagyon sokszor halljuk, hogy a vendégek nem is veszik észre, hogy a jegyespár bevont-e egy harmadik személyt az előkészületekbe. Valóban ilyen nehéz tetten érni a szervezőt? Hacsak a fotós nem figyel külön arra, hogy a staffról is készítsen felvételeket, akkor bizony nehéz “munka közben” fotókat találni rólunk.
Azt szoktam mondani, hogy az esküvőszervező munkájában az esküvő napja csak a jéghegy csúcsa. A munka oroszlánrésze ugyanis a végkifejletet megelőző hónapokra esik. Aznap, ha jól raktuk össze a forgatókönyvet, már minden megy szinte magától - ehhez persze egy profi csapat is szükséges, és ha a pár szervezőt fogad, akkor pont az lesz a dolog legnagyobb előnye, hogy olyan szolgáltatókkal érkezik, akikkel fél szavakból is megértik egymást. A választás szabadsága természetesen megmarad, de ha a jegyespár részéről megvan a bizalom, és abból a listából választ, amit az esküvőszervező ajánl, akkor a siker garantált.
Az esküvői forgatókönyvet ideális esetben az esküvő hetének első felében már kiküldjük.
Így az utolsó napokban már nincs egyeztetni való, legfeljebb az utolsó pillanatban beeső változásokat módosítjuk.
Kép: Wendl Péter
Visszatérve tehát az esküvőszervező egy napjához, aki velünk szeretne tartani, hosszú napra számítson. Ez még a könnyebb pálya, hiszen ha például sátras esküvőre invitálnánk, akkor hosszabb időre kellene csomagolnod, egy sátras esküvő ugyanis 3-4 napos túrát jelent az építéssel és bontással együtt. Ha tehát egy napos építésről beszélünk, akkor a kora délelőtti órákban megérkezünk az esküvő helyszínére, amikor az étterem/hotel/rendezvényterem munkatársai berendezik a termet az előzetesen elküldött ültetési rend szerint. Miután leellenőriztük, hogy a rajz és a valóság egyezik-e, fogadjuk és segítjük az esküvői szolgáltatókat (dekoratőr, bútorszállító, hang- és fénytechnikus, zenekar/DJ), átvesszük a helyszínre érkező megrendeléseket (pogácsa, sütemények, léggömbök, stb.). Ha kell, segítünk a pár által készített kiegészítők kihelyezésében (ültetőkártya, vendégkönyv, gyerekkori fotók, stb.).
Kép: Wendl Péter
Egyedüli “drámát” vagy legalábbis némi izgalmat az időjárás tud okozni (ebben az évben 10-ből kb. kilencszer sikerült neki...), ha van olyan része a napnak, amit szabad ég alatt tervezünk - márpedig a mai jegyespárok 95%-a szabadtéri szertartásra vágyik. Ebben az esetben általában az esküvő reggele az utolsó határidő, amikor döntenünk kell arról, hogy az A-terv vagy a B-terv valósuljon meg. Ha bármennyi esély van az esőre, akkor elővesszük meteorológus énünket, és a ma már könnyen elérhető radartérképek segítségével próbáljuk megválaszolni az imént említett kérdést. Ha nagy a bizonytalanság, akkor természetesen profik tanácsát kérjük, és egyeztetünk az OMSZ-szel.
Ha a menyasszony/vőlegény készülődésének helyszíne azonos a vacsora helyszínével, akkor természetesen meglátogatjuk a fiatalokat is, hogy lássuk, hogy érzik magukat, de aki azt gondolja, hogy az esküvőszervezőt végig a menyasszony mellett találjuk, az téved. Ez a feladat a családra és a barátnőkre marad.
Kép: Dégi Attila
A teendők a vendégek érkezés előtti egy órában tornyosulnak. Eddigre minden érintett szolgáltató a helyszínen van, és azon dolgozik, hogy minden időre elkészüljön. Amire tehát az első vendégek megérkeznek, az aznapi teendők oroszlánrésze el is készült.
A vendégérkezéstől a feladatok megoszlanak a szervező és a ceremóniamester között - persze ha utóbbi is van az esküvőn. A ceremóniamester az, aki előtérben van, aki látható, informálja, irányítja a vendégeket. Eközben, a színfalak mögött folyamatos az egyeztetés közte, a szervező és a következő feladatban érintett szolgáltatók között. A szervező és a ceremóniamester feladata, hogy minden kellék a helyén legyen a szertartáshoz például, mindenki tudja a dolgát: a koszorúslányok, sziromszóró kislányok, gyűrűhordó fiúk és a tanúk. Odafigyelnek, hogy a dobócsokor a közelben legyen, amikor szükséges, hogy a szülőköszöntő ajándékok a szertartásasztalra kerüljenek, és, hogy a tanúk aláírják a szükséges papírokat, és mindeközben a menyasszonyon is “rajta tartják a szemüket”, hogy elkészült-e (a vőlegények közt viszonylag ritka a késés).
Kép: Wendl Péter
Az esküvőszervező mindig egy lépéssel az események előtt jár
Figyeli, hogy hol tart a szertartás, szól az étterem vezetőnek vagy bankett menedzsernek, ha a végéhez közeleg a ceremónia, és készülni kell a pezsgőspoharakkal. Amikor a vendégek megérkeznek a vacsora helyszínére, segít az ültetésnél, és ha bármilyen kérdés felmerül, segít a vendéglátásért felelős vezetőnek (ki nem jött el, ki jött pluszban, akire nem számítottak, hol ülnek az ételérzékeny vendégek, hová kell tenni etetőszéket, stb.). Az este folyamán ugyanez a metódus. Odafigyel, hogy senki ne maradjon le a fontos eseményekről (fotós, filmes, örömszülők), mint pl. a nyitótánc, tortavágás, meglepetés produkciók, és mindezek megtörténte előtt időben szól azoknak, akik az adott események előkészítéséért felelnek. Ha a pár úgy kívánja, kifizeti azokat a szolgáltatókat, akik hajnal 1 óra magasságában végeznek, és ekkor kell megkapniuk a díjuk fennmaradó részét (ceremóniamester, fotós, filmes).
Változó, hogy az esküvőszervező meddig marad a helyszínen. Vannak olyan hősök, akik bírják a buli végéig. Mi, a Red Shoes Weddings-nél jellemzően hajnali 1-2 óra körül, vagy amikor már nincs tervezett program (éjféli vacsora, menyasszony vagy menyecsketánc, fellépő), rábízzuk a vendéglátásért felelős vezetőre a befejezést. Azt szoktuk mondani, ilyenkor már csak bulizni kell. :)
Varga-Kovács Timi és Losonczi Viki, a Red Shoes Weddings csapata
Kép: Jaksa Tímea
Egy hétfőtől péntekig végigdolgozott hetet tehát megkoronázunk egy szombati munkanappal, tesszük mindezt szinte minden héten májustól szeptemberig.
Ha tehát a tévhiteknek megfelelően a telet valóban pihenéssel töltenénk, akkor sem érhetné szó a ház elejét. A valóság azonban az, hogy még be sem fejeződik az esküvőszezon, már kapcsolatban állunk a következő évi jegyespárokkal, és intézzük a legfontosabb foglalásokat (pl. helyszín). Télen, ha nem is a nyárihoz hasonló óraszámban, de ugyanúgy hétfőtől péntekig lefoglal minket az esküvőszervezés, és a helyszín bejárások. A találkozók sok esetben a hétvégébe is belecsúsznak, hiszen a legtöbben az ügyfelek közül ilyenkor érnek rá, vagy ilyenkor vannak Magyarországon. Annak tehát, aki úgy tartja, hogy ez egy csodás szakma, teljesen igaza van. Ha azonban bárki azt hiszi, hogy ez könnyű menet, annak azt javasoljuk, töltsön el velünk egy szezont, és utána beszélgessünk! :) A rugalmas munkaidő előnyeit természetesen nem lehet elvitatni. Az otthonról dolgozás szabadsága össze nem hasonlítható azzal az opcióval, hogy egy multinál is ülhetnénk hétfőtől péntekig napi 10-12 órában. Semmi másra nem cserélnénk el a munkánkat, és boldogok vagyunk, hogy megtaláltuk ezt a hivatást, és megtaláltuk egymást, hiszen ne felejtsük el, sok egyedül dolgozó esküvőszervezővel szemben mi itt vagyunk egymásnak, és adottságainknak, illetve lehetőségeinknek megfelelően osztjuk el egymást közt azt a számtalan járulékos feladatot, ami maga a szervező tevékenység mellett egy vállalkozás fenntartásával jár.
Borítókép: Dégi Attila
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!
Szólj hozzá a cikkhez